קפית מלחה. צילום: פרטי

הלקוחות הרבים שפוקדים את הסניף השכונתי של בית הקפה 'קפית' במלחה לא בהכרח מודעים למאבק רווי היצרים שמתרחש מאחורי הקלעים. השכנים הגרים בסמוך מתלוננים כבר תקופה ארוכה על מטרדי ריח ובעיות נוספות, כשהעירייה אף ארגנה פגישת בירור בין הצדדים - אך ללא הועיל.

השכנים של בית הקפה בתחילת רחוב האייל טוענים בין השאר שבעלי המקום לא התקינו ארובה כנדרש ולכן הם נאלצים לסגור את החלונות כדי למנוע מריחות הבישול מהמטבח להיכנס להם לסלון. לטענתם זכייני בית הקפה פינו חלקית את ביתן פחי האשפה של המרכז המסחרי ובמקום שהתפנה התקינו מכלי גז עבור בית הקפה. פחי האשפה הוצאו החוצה ותופסים מאז מקומות חניה ברחוב. כמו כן נטען שבית הקפה פועל מאז הקמתו, לפני שנה וחצי, ללא רשיון עסק ובוצעו בו עבירות בנייה - למשל סגירת קבע על חשבון הרחוב במקום סגירת חורף שניתנת לפירוק.

"אנחנו מרגישים לפעמים כאילו אנחנו גרים בסיר של צ'יפס", אומר אחד השכנים. "עשר שנים פעל באותו מקום קפה אביחיל והכול היה טוב ונחמד. עכשיו כשמישהו מבקש חביתה בקפית מריחים את זה בכל הסביבה. זה פשוט בלתי נסבל".

לאחרונה התקיים במחלקה לקידום עסקים בעירייה הליך של בירור בין זכייני קפית לשכנים. בסופו נקבע כי על בית הקפה להתקין ארובה, לטפל במטרדי הריח ולהזמין לשם כך מומחה בלתי תלוי, ולפנות את מכלי הגז מביתן האשפה. למרות זאת, לטענת התושבים לא כל הבעיות טופלו.

הזכיינים: "סניף קפית מלחה מתנהל תוך הקפדה על סטנדרטים מחמירים ומתוך רצון לקיים יחסי שכנות טובים. נושא הארובה מטופל באופן שוטף והמערכת הותקנה על ידי החברה המובילה בתחום ואושרה על ידי המשרד להגנת הסביבה. רשיון העסק בהליך מתקדם מול העירייה. הסניף כולו, ובכל זה סגירת החורף, שופץ בהתאם להנחיות העירייה, ואילו מכלי הגז נמצאים במקום שנים רבות ועומדים בכל התקנים. לא עשינו שינוי במיקומם".

העירייה: "נגד העסק  הוגשו כמה דו"חות וכן כתב אישום על ניהול עסק ללא רישיון. בעקבות תלונות השכנים ביקרו נציגי מחלקת איכות הסביבה בבית העסק על מנת לבחון את תקינות המערכות והשמירה על איכות הסביבה והעבירו הנחיות מפורטות לבעלי העסק".