בקרוב בנתיב התחבורה הציבורית?. צילום: shutterstock

דרך המלך: יוזמה חדשה מנסה להקל על בעלי כלי הרכב הדו־גלגליים ולהגן עליהם מתאונות. לפי הצעה שהועלתה בישיבת המועצה האחרונה, נהגי קטנועים ואופנועים יורשו להשתמש גם הם בנתיבי התחבורה הציבורית המיועדים כיום רק לאוטובוסים ומוניות.

ממחקר שנעשה עולה כי רמת הסכנה הנשקפת על הכביש לנוהגים על כלי רכב דו־גלגליים פוחתת באופן ניכר כשהם נוסעים בנתיבים המיועדים לתחבורה הציבורית. משרד התחבורה ערך בשנה האחרונה פיילוט מוצלח בנושא בתל אביב ועכשיו הוא ממליץ לרשויות מקומיות נוספות להצטרף ליוזמה.

חבר המועצה אריה קינג, שרוכב אף הוא על קטנוע, הגיש הצעה לסדר בנושא לישיבת המועצה האחרונה של הקדנציה הנוכחית. המטרה: כדי שגם נהגי האופנועים הירושלמים יוכלו ליהנות מהפריבילגיה שניתנת כרגע רק לרוכבי האופנועים באזור תל אביב. ההצעה נדחתה ברוב של 11 חברי מועצה שהתנגדו יחד עם ראש העירייה לעומת 10 שתמכו ברעיון. 

שלט במסלול מותר לאופנועים בתל אביב. צילום: פרטי

"אני מסתובב לא פעם בתל אביב ומאוד התרשמתי מהאפשרות שנוצרה שם לרכוב בנתיבים שמיועדים לתחבורה ציבורית", אומר קינג. "בראש ובראשונה מדובר בנושא בטיחותי מהמעלה הראשונה. נהגי המוניות והאוטובוסים מנוסים וערניים יותר משאר הנוסעים על הכבישים, ושמים לב יותר לרוכבי הקטנועים. מדובר גם מן הסתם בנתיבים פחות עמוסים כך שבסטטיסטיקה יש פחות פציעות ופחות תאונות. זה משפר בצורה משמעותית את המצב המסוכן השורר כיום בכבישים ואני לא רואה שום סיבה שירושלים לא תצטרף ליוזמה החשובה הזאת".

אם העירייה תחליט לאמץ את היוזמה ותאשר להוסיף את ירושלים לפיילוט של משרד התחבורה, דבר שיוכל לקרות רק אחרי שייוודע הרכב המועצה הבאה אחרי הבחירות הקרובות, יישום התוכנית יהיה מהיר יחסית. בעיקר יהיה צריך לפרסם את ההחלטה ברשומות ולעדכן את התמרורים הרלוונטיים ברחבי העיר.

ההיתר, אם אכן יינתן, יכלול רק לכלי רכב ממונעים דו־גלגליים. הוא לא יכלול בשום מקרה אופניים, וגם לא קורקינטים ואופניים חשמליים.

העירייה: "ראש העירייה הנחה את אגף התחבורה ופיתוח התשתיות לבחון את הסוגיה של שילוב כלי רכז דן־גלגליים בנתיבי תחבורה ציבורית מול משרד התחבורה ומשטרת התנועה.יצוין כי הנושא אינו נמצא בסמכות המועצה, אלא בסמכות רשות התמרור בעירייה שמקיימת את ההתייעצויות המקצועיות בנושא".