למה כדאי להקפיד על חלב נוכרי?

חלב נכרי, או בשמו המקביל, חלב עכו”ם, הוא חלב שנחלב באמצעות אדם לא יהודי. על פי ההלכה, חלב נכרי אסור בשתייה. סיבת האיסור היא החשש מפני עירוב של חיה שאיננה כשרה בחלב הבהמה הכשרה, כך שהחלב יאסר לשתייה. עם זאת, ניתן לפתור את החשש בפיקוח של יהודי על חליבת הגוי. ליחס ההלכתי לחלב נכרי פנים רבות- ישנם פוסקים לכאן ולכאן בעניינו. מהן הדעות ההלכתיות ומדוע כדאי להקפיד על הימנעות משתיית או אכילת מאכלים עם חלב נכרי?

מה זה חלב נוכרי
תוכן עניינים

ההתייחסויות ההלכתיות לחלב נוכרי

בדורות הקודמים לא הותרה כלל אכילת חלב נכרי. הגר”מ פיינשטיין, עם זאת, התיר את אכילת החלב הנכרי ארצות הברית. ההיתר נעשה לאור התפיסה כי פיקוח מצד המדינה, שקנס בצידו ומשמש כאמצעי הרתעתי מספק, עשוי “להחליף” את הפיקוח היהודי, וכך יתאפשר לסמוך על החלב ולהתיר את אכילתו. 

לעומת הגר”מ פיינשטיין, פוסקים אחרים סבורים שאין להתיר כלל אכילת חלב נוכרי- בין אם בשל העובדה שלכתחילה אין להתיר את אכילת החלב הנוכרי, ובין אם מהטעם שהפיקוח הקיים אינו נותן מענה הולם לחשש העירוב חלב בחלב. הדברים אמורים ביתר שאת במדינת ישראל, שבה קשה למצוא חלב נכרי ממש, וכן שקיימות בה אלטרנטיבות רבות אחרות.

הסיבות להקפדה על חלב נכרי

מדוע כדאי להקפיד על חלב נכרי ומה זה בדיוק? אפשר למצוא מספר סיבות לכך; שתיים מהן הלכתיות ושתיים רעיוניות:

  • מטעם הגזרה: ישנם פוסקים שסבורים שחלב נכרי הוא גזרה, כך שאפילו אם פיקוח מצד הרשויות יהווה הרתעה מספקת, אין בכוחו כדי להתיר את גזרת האיסור.
  • מטעם הפיקוח: ישנה דעה שסוברת שהפיקוח הקיים מטעם הרשויות אינו הדוק מספיק, כך שלא מהווה הרתעה שמספיקה להיתר החלב.
  • סיבה רוחנית: אף שיתכן שניתן למצוא פוסקים שיתירו חלב נכרי, קיימת מעלה רוחנית בלהדר בכך שאדם לוקח על עצמו ‘מעבר’ לדין עצמו.
  • סיבה כלכלית: הימנעות מקניית מאכלים המכילים חלב נכרי ידרשו רכישה של חלב ישראל בלבד. בכך יהיה כדי לתמוך כלכלית בפרנסים היהודים בישראל, גם כעניין עקרוני וגם כדי לחזק ולהרחיב את אפשרויות אלו המקפידים מראש על חלב נכרי.

מוצרים שונים של חלב נוכרי

החלב הנכרי אינו עומד רק בפני עצמו, וישנם מוצרים נגזרים שמיוצרים ממנו. ביניהם, ניתן להצביע על אבקת החלב הנכרי, על חמאה ועל גבינה- כאשר את שתי האחרונות מפיקים מחלב.

ככלל, קיים הבדל אמיתי בין חלב של חיה טהורה לחלב של חיה טמאה, גם בצבע וגם במרקם. כך, לא ניתן להכין חמאה וגבינה מחלב של חיה טמאה; עם זאת, יש חשש שהגוי שהכין את החמאה או הגבינה לא הקפיד על נקיות הכלים וכך, בתהליך יצירתם, הוסיף חלב נכרי. 

קיימות דעות שונות בנושא. ככלל, יש מקום להחמיר, אך על כל אדם לברר את פסיקתו עם רבו.

דילוג לתוכן