כיצד להתמודד עם אבל פרידה או אובדן?

אנחנו הרי יודעים כולנו כי אנחנו לא בני אלמוות. בסופו של יום, הרי, כולנו נמצא את מותנו. עם זאת, הרי שכל פרידה מאדם יקר ואהוב, לא משנה באילו נסיבות, זו חוויה קשה ומטלטלת. אנחנו יודעים כי עם כל פרידה כזו, ישנם כמה שלבים במישור הרגשי והנפשי, אותם אנחנו חייבים לעבור כדי להגיע להשלמה. הנפש שלנו, ממש כמו הגוף, צריכה זמן להחלים. עלינו להבין קצת איך היא עובדת ובעיקר, אנחנו צריכים להבין כי לא נוכל לצפות מעצמנו לדלג על שלבים בדרך להחלמה.
איך להתמודד עם אובדן
תוכן עניינים

כאן ננסה להעביר קצת מידע שימושי, אשר יותר מהכל יכול לעשות סדר ולספק סוג של הקלה. אמנם, אנחנו לא יכולים להשיב מהמוות אדם יקר שאבד. אבל אנחנו כן יכולים להסביר איך הנפש שלנו פועלת ומה אנחנו יכולים לעשות כדי להרגיש קצת יותר טוב בכל יום שעובר. בואו נתחיל!

כמה מילים על שלבי ההחלמה

המנוח, ‘שלבי האבל’, נטמע בזכות אליזבת קובלר רוס. אשר הייתה הראשונה לפתח מודל כתוב המתייחס לשלבי האבל השונים. היא למעשה הייתה הראשונה אשר ניסתה להסביר מה קורה לנפש לאורך התהליך. ההיכרות עם שלבי האבל מסייעת בשני מישורים. ראשית, היא הופכת את הרגשות ‘נורמלים’. כלומר, גם אם אתם מרגישים רגשות קשים ולא פשוטים, אתם יכולים להבין כי מדובר על שלב הכרחי בדרך להחלמה, אשר יעבור בסופו של דבר. גם אם ברגע זה ממש התחושה היא באמת לא פשוטה. במישור נוסף, כאשר אנחנו מבינים איך נראים שלבי האבל, אנחנו יכולים לזהות מקרים החורגים מהנורמה. אנחנו יודעים כי יש מי שמפתחים סימפטומים כאלו ואחרים בעקבות אובדן משמעותי. אנחנו צריכים להישאר רגישים ועירניים. במקרים מסוימים בהחלט שווה לפנות לקבלת עזרה וייעוץ מקצועי. בסופו של יום, אפשר לומר כי ישנם לא מעט אנשי טיפול מצויינים אשר בהחלט יכולים לספק מענה מקצועי במידת הצורך. 

עכשיו, נעבור בקצרה על השלבים השונים, נסביר מה קורה בכל אחד מהם בהרחבה.

לא כולם עוברים את התהליך באותו האופן

רגע לפני שנפרט על שלבי האבל, אנחנו רוצים להזכיר כי היום המחקר מכיר בכך שאנשים שונים עוברים את אותם השלבים קצת אחרת זה מזה. כלומר, יש מי שיעברו בין חמשת השלבים ממש ‘כמו בספר’. אבל יש מי שבהתחלה יזדהו עם השלב השני בסכמה ואז יזדהו עם השלב הראשון, לא בהיכרח לפי הסדר הכתוב. בין אם אנחנו מדברים על המקרה הראשון או השני, דעו כי לא משנה מה אתם מרגישים, הרגשות שלכם נורמלים לחלוטין. לא ‘השתגעתם’, ואתם לא צריכים לדאוג גם אם תהליך ההחלמה של הנפש שלכם נראה קצת אחרת.

חמשת השלבים בדרך להשלמה

אז אם נסתכל על חמשת שלבי האבל כפי שתיארה אותם קובלר רוס, נראה את השלבים באופן הבא: 

הכחשה

התחושה של האדם בשלב הזה היא כאילו מדובר על ‘סרט’. כאילו האירוע לא באמת התרחש, הרי זה לא יכול להיות. אנחנו נראה תופעה חוזרת בימים הראשונים, כאשר מתעוררים בבוקר, נדמה כאילו כל מה שקרה היה רק חלום רע, עד שחוזרים למציאות ומבינים כי כל מה שאירע לא היה חלום. זו הדרך של הנשמה כמו להגן עלינו מפני הידיעות הקשות וזו הדרך שלה לעבד את המשמעויות של המצב החדש, רגע לפני שהדברים מחלחלים פנימה.

עצב ואבל

תחושה עמוקה של עצב ודיכאון אפילו אפשר לומר, זה מה שנראה בשלב השני. יש מי שהשלב הזה ממשיך לתקופה קצרה יחסית ויש מי שמתמודדים עם התחושות הללו לאורך זמן ממושך. אנחנו נראה תחושות של עצבות קשה וכדומה ויש מי שאפילו יחשבו לעצמם, כאילו כעת, ‘אין טעם לחיים’. כדאי לזכור כי גם אם מדובר על שלב לא פשוט וכואב, הרי שהוא לא בהיכרח ילווה אתכם תמיד. חשוב להחזיק בתקווה כי התחושות הללו יהפכו אחרות עם הזמן.

כעס וניסיון לעשות ‘עסקה’ עם אלוהים

יכול להתעורר כעס בשלב הזה, מחשבות על איך יכול להיות שזה קרה, למה זה קרה דווקא לנו. למה אלוהים עשה לנו את זה? יהיו ניסיונות כמו להחליף את האמת המרה. משפטים כמו: קח אותי במקומו. וכן הלאה.

האשמה

אשמה יכולה לפנות כלפי פנים. כלומר, האדם החווה אובדן עלול להאשים את עצמו על כך ‘שלא היה שם’. על זה שלא עשה מספיק וכן הלאה. אשמה יכולה לפנות גם כלפי חוץ לאנשים מסוימים. המטרה של התחושה הזו היא כמו לנסות ולהחזיר שליטה והגיון. כאילו אם רק היינו עושים כך וכך לא היינו מגיעים לרגע הזה.

השלמה

השלב האחרון הוא ההשלמה. הרגע בו לומדים לחיות עם המצב החדש. זה לוקח זמן, אבל זכרו כי הנפש שלנו חזקה ויודעת להתמודד עם אתגרים לא פשוטים לאורך זמן.

כמובן, במידת הצורך, כדאי לפנות לקבלת עזרה מקצועית. אתם לא צריכים לעבור את זה לבד. 

דילוג לתוכן